söndag 20 januari 2013

2008 Castillo de Liria Reserva

Så är man tillbaka efter en veckas solsemester på Gran Canaria. Känns lite motigt att byta ut 21-22 grader (plus) och strålande sol mot 10 minusgrader. Tyvärr så var vinutbudet inte det mest spännande (svårt att komma iväg till de "rätta" butikerna på en familjesemester). Som förståeligt är var det mest Rioja, och oftast var det vin i den lägre skalan av kvalité. Jag tänker inte lista de olika viner jag provade, de flesta hamnar på 1 till knappt 2. Det fanns dock ett vin som var snäppet bättre än alla andra och det var ett vin från Valencia. Ett helt nytt område för mig. Det var en flaska 2008 Castillo de Liria Reserva, en tempranillo/garnacha blandning, i vilka proportioner framgick inte. Detta vin kommer aldrig vinna några större utmärkelser men för den nätta summan av c:a 6 euro är det klart prisvärt.

Smak och doft som påminner om en klassisk Rioja men med en mycket rundare avslutning och mindre tanniner. Det vinner inget på att luftas, bara att korka upp och dricka.

Tyvärr glömde jag att ta en bild på flaskan innan den städades bort. Jag såg att systembolaget har två flaskor från Castillo de Liria i beställningssortimentet men tyvärr inte samma som jag drack. På producentens hemsida finns det inte mycket att hämta vad det gäller information så jag "stänger ärendet".

Betyg: 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar