måndag 21 januari 2013

2010 Domaine des Carabiniers Lirac

Jag fortsätter mitt resande genom olika områden med ett ekologiskt vin från Lirac. Domaine des Carabiniers har fått sitt namn och sitt emblem av en häst med en olivkvist i munnen, från Christian Leperchois farföräldrar som startade sin vingård i dåvarande stallet. Idag sträcker sig över Carabiniers över 38 hektar (varav 18 i Lirac) på den högra stranden av floden Rhône. Allt odlas biodynamiskt sedan flera år tillbaka, första steget mot detta togs av Christian Leperchois redan 1997.

2010 Domaine des Carabiniers Lirac


Första doften ger inga direkta indikationer på ett vin med större överraskningar. Även första smaktestet är fövånandsvärt "fegt" med svaga nyanser av lakrits och örter. Efter en timme i glaset börjar det hända saker, nu tonar det fram en större variation av dofter, nu smyger det fram lite röda bär hand i hand med den tidigare lakritsen. Mycket trevligt. Smaken är jämn, nästan sammetslen, inga tanniner att tala om. Det finns örter men jag kan inte riktigt komma på exakt vilken/vilka. Eftersmaken är kort men återkommer efter några minuter med en mineralisk sötma.

Jag gillar detta, dock är det aningens för tamt för att hamna på topplacering.

Betyg: 3+

2 kommentarer:

  1. Unga Rhoneviner brukar behöva lite luft för att komma igång. Inköpt på systembolaget ?

    SvaraRadera
  2. Hej Ingvar.

    Det stämmer, systembolagets beställningssortiment 70039, 136:-.

    Jag hade en knapp halvflaska kvar dagen efter. Noterbart var att det var precis likadant efter ett dygn i öppnad flaska, varken mer eller mindre av något.

    / J

    SvaraRadera