torsdag 3 januari 2013

Två Châteauneuf-du-Pape

Under julhelgen hade jag nöjet att prova två Châteauneuf-du-Pape, med varierande kvalitet.
 

2007 Pierre Chanau
Châteauneuf-du-Pape

2010 Cellier des Princes
Châteauneuf-du-Pape

Först ut var en 2007 Pierre Chanau Châteauneuf-du-Pape som legat i källaren ett tag. 2007 är i min mening ett mycket bra år från detta område så förväntningen på detta vin var kanske i största laget. Första doften efter att hällts i karaff gav en antydan till att peaken redan var nådd. Lät stå i c:a 1 timme innan första smakprovet. Samma känsla igen, många av de smaker som man tidigare anat verkar ha gått förlorade. Efter ytterligare en timme har både doft och smak rundats av och nu framkommer en mer tydlig CdP karaktär, dock utan några större hurra rop. Antingen har vinet redan sett sina bästa dagar eller så har min lagring påverkat det negativt.

Betyg: 3


Helgens andra flaska var en 2010 Cellier des Princes Châteauneuf-du-Pape. Detta finns i Systembolagets beställningssortiment (73920) för tacksamma 179:-. 2010 ser ut att bli ett mycket bra år, även andra viner från södra Rhône uppvisar överraskande goda egenskaper. Denna CdP är ung med få tanniner men med en smak som glädjer i alla fall min gom, dock med en liten varning för att alkoholen kan slå igenom.

Dag två överraskar med en sammetslen dryck.

Jag är osäker på om detta vin vinner så mycket på lagring, för min del lägger jag undan några flaskor för höstrusk 2013.



Betyg: 4










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar