tisdag 12 februari 2013

2010 Comtes d'Isenbourg Riesling Grand Cru

Jag är totalt kass när det gäller vita viner. Detta beror nog i största mån på att jag dricker det för sällan för att lära mig vad som är bra eller vad jag själv uppskattar. En sak har jag dock lärt mig, viner från Alsace brukar passa mig. Så inför utmaningen att ta fram ett vin till en förrätt med ingredienser som gravad lax, fänkål, citron mm valde jag att helt enekelt ta hjälp av Systembolagets dryckesguide. I denna guide på nätet anger man helt enkelt vad man ska äta och fram ploppar det upp ett antal olika alternativ som anses passa. I mitt fall slutade det med Comtes d'Isenbourg Riesling Grand Cru Schoenenbourg. Ett torrt, friskt och fruktigt vin enligt uppgift. Det var nog där det blev fel.

2010 Comtes d'Isenbourg Riesling
Grand Cru Schoenenbourg

Det var helt enkelt för fruktigt för att helt passa maten. Som vin är det helt enkelt inget fel på det men som sagt, kombinationen. Det var knappast lovord runt bordet, något enstaka "gott vin" hörs utan att det övertygar. Vi kan alla konstatera att valet inte var 100%-igt och jag har än en gång lärt mig att jag lärt mig för lite om vita viner. Fokus under kommande sommarhalvår kanske?

Så till själva vinet. Ett lättdrucket, fruktigt vin som saknar bett. Liten sötma men en honungslen smak som jag personligen tycker är något för sliskig. Jag önskade mig lite mer citrus som avvägning. Runt och lent hela vägen från näsan till halsen. Kan tänka mig detta en varm sommarkväll, väl kylt. Sedan är frågan om det är värt sina 149:-. Nja blir svaret.

Comtes d'Isenbourg Riesling 149:- 2175 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar