söndag 10 februari 2013

2010 Cuvée du Vatican Côtes du Rhône Villages vs 2009 Château Courac Côtes du Rhône

Jag fick ett tips från JC's vintankar om Cuvée du Vatican och jag var inte sen att lägga in en beställning på Systembolaget. Just detta vin sälj endast i 6-pack så det var med ett visst övervägande om jag skulle våga chansa men vin behövs alltid, om inte annat så i matlagningen. Lagom till en middag i helgen så kom beställningen vilket i sin tur ledde till en liten match mellan just Cuvée och Courac.


2009 Chateau Courac
2010 Cuvée du Vatican
En första sniff på det ny dekanterade Cuvée ger inte mycket att gå på, känns lite instängt. Låter det vakna till liv ett par timmar under tiden jag lagar mat (helstekt biff, råstekt potatis, pepprig rödvinssås och sparris). Och just för att göra såsen öppnade jag en Château Courac och sparade lagom mycket för ett litet test.

Efter ett par timmar har Cuvée öppnat upp sig och nu finner man vanilj, röda bär, lakrits och något som jag associerar med sommarens grillkvällar (kol?). Mycket trevligt. Smaken ger mycket för pengarna kan man säga. Det bäriga finns även här med härliga fruktsyror utan att det stramar åt gomen. Alkoholen gör sig påmind under den halvlånga eftersmaken. Jag gillar!

Att jämföra Courac mot Cuvée är inte särskilt snällt. Courac är ett helt annat vin trots sin geografiska närhet. Courac vinner inte överdrivet mycket på att vänta 2 timmar, här finns godsakerna redan efter en knapp timme, efter det händer inte mycket. Här är det mer intensivt både i doft och smak, pepprig och spretigare. Syran är mer påtaglig utan att ta över. Även Courac är ett bra vin för pengarna men i jämförelse mot Cuvée så har det lite att sätta emot. I såsen gjorde den dock underverk!

Cuvée du Vatican (71585) 654:- (6st)
Château Courac (72191) 94:-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar