söndag 10 mars 2013

2010 Le Hurlevent Châteauneuf-du-Pape

När det dyker upp ett Châteauneuf-du-Pape på Systembolaget för 159:- så blir i alla fall jag nyfiken. Kan det vara värt pengarna? Är det något hafstillverkat rött med mesta delens ratade druvor? Så självklart har jag plockat hem en flaska för att själv bedömma.

Jag surfade in på producenten Vignobles Mayards hemsida och upptäckte att de inte skrev något om detta vin. Bara det borde ge varningsflagg, om producenten inte ens vill presentera det. Skumt, är det en produktion enbart för export?

Upp med korken och ner i glaset. Poff, en hel plommonkompott toppad med mogna jordgubbar gör sig till känna. Efter ett tag i glaset så har doften spridit sig i rummet, luktar gott, men inte så att man direkt associerar till vin.

Smaken ger samma som doften med lite kött (umami), i den ganska långa eftersmaken kommer det fram peppar som ligger kvar snällt. Ett ganska harmoniskt vin utan att spreta trots sin ungdom. Inte mycket till tanniner att tala om.

2010 Le Hurlevent

Gillar jag det? Sådär, det är en tudelad känsla. Som vin är det bra, till och med väl prisvärt. Som en CdP är det inte mitt första val.

Jag lägger undan några flaskor och ber att få återkomma om ett år eller så.

Andra har skrivit:
Livets Goda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar