torsdag 25 april 2013

2008 La Poja

Om det är något vin som det har skrivits och talats mycket om den senaste tiden så är det La Poja, vinet som enligt många är det enda drickbara som är gjort på endast corvinadruvor. Då jag personligen är ett stort fan av goda viner från Valpolicella så kan jag givetvis inte undvika att testa det.

La Poja är en drygt 2,5 hektar stor gård på kullen La Grola i Valpolicella och producenten heter Allegrini.

Det är en härlig ganska djup, röd färg, något att försvinna in i. Doften känns lite feg, mycket fat blandat med hallonremmar. Som en fatig Valpolicella helt enkelt. Spännande.

Smaken är som en rejäl käftsmäll, doften annonserar inte alls vad som väntar. Mycket, mycket, mycket. Häftig godiskaraktär, salt, lakrits, choklad, rosmarin. Jag har svårt att urskilja alla smaker, hårt sammansvetsat. Förvånansvärt snälla tanniner, avrundade. Eftersmaken är lite syrlig och läder kommer fram. Som en superkoncentrerad ripasso är det närmsta jag kommer i min jämförelse.

Jag är lite överraskad över hur "sött" det är och faller mig inte riktigt in i smaken. Trots det ett otroligt spännande vin och är helt klart värt att prova ett glas. Dock har jag svårt att motivera 475:- som en flaska kostar.

Inget man bälgar i sig, kräver sin tid och plats.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar