tisdag 23 april 2013

2009 Château du Levant

Jag har vågat mig ut i det söta vinets värld igen. Efter den senaste fullträffen med Mouton Cadet så tog jag en rövare och ryckte åt mig en flaska vid senaste besöket på Systembolaget.

Tyvärr inte i samma klass som tidigare nämnda fullträff. Doften är som alltid på dessa viner full av honung, saffran men även med en något stickigt. Jag kan inte riktigt komma på vad det är.

Smaklökarna plockar ut honungen, saffransbullen, lite syrlig citrus och en lite udda antydan av klister. Kanske det som var i doften.

Sémillon samsas i flaskan med kompisarna Sauvignon blanc och Muscadelle.

Inte något att hetsa upp sig över, standardvin för en ok summa pengar.

 
109:- på Systembolaget (4153). Det är årgång 2010 som gäller enligt deras site, i butikerna finns ännu 2009.
Castor fiber et vino har också smakat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar