tisdag 21 maj 2013

2010 Xavier Grenache Vieilles Vignes

Jag har tidigare skrivit om detta vin här och inte prisat det men efter att ha läst andras tankar kring det så kände jag att det förtjänade en andra chans. Xavier är nog mest känd för sina Châteauneuf-du-Pape men gör även i mitt tycke ett mycket bra Gigondas. En snabb titt på Systembolaget.se visar att det idag finns 4 viner från Xavier att handla, Châteauneuf-du-Pape, Gigondas (BS), Côtes du Rhône och Grenache Vielles Vignes.

En blandning av 85% grenache och 15% syrah, ganska alkoholhaltigt 14,5%. Det är inga större skillnader som jag minns det tidigare. Doft av plockgodis och drottningsylt. Smaken är något mer genomarbetad där det dyker upp lite kryddor och något som ger mig associationer till kokt wienerkorv.

Det är inget stort vin men det helt ok med tanke på priset, 85:-.

En mindre olycka, därav den något
fläckiga etiketten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar