tisdag 14 maj 2013

Anlach provning #16

Nej, jag är inte någon stor konsument av whisky.
Nej, jag dricker i stort sett aldrig whisky hemma.

Varför är jag då med i en whiskyklubb?

Enklaste svaret är nog att jag blev "lurad" av min gamle vän herr W att vara med på en provning i Anlachs begynnelse (tror det var andra provningen 2008). Då hade jag som mest druckit en whiskypinne i samband med middagar (avec) och då givetvis inte haft en aning om vad det var jag hade i glaset. Även om jag ännu efter alla dessa år inte blivit "omvänd" till att dricka whisky så är det ett nöje att tre gånger per år träffa 16-20 whiskynördar och lära sig mer.

Kvällens laguppställning från Speyside

Kvällens tema var Speyside och det var en mellanblind provning. Det var guru herr H som kommit på detta sätt att testa och gissa. Provningen var uppdelad i områden där vi inför varje glas fick 5-6 destillerier att välja mellan och utifrån dessa bestämma vilket som var det rätta. Jag hade tur och fick 2 rätt, och då menar jag tur. Vi får som vanligt mängder av information av guru herr H bl.a. rörande både historia och produktionen för de olika destillerierna samt om regionen och dess oklara gränser.

Region Elgin
BenRiach Liquid Sun 15 46%
Rätt destilleri!
Ingen höjdare, tråkig finish.
65 poäng / snittpoäng 72 (60-84)

Region Dufftown
Mortlach Men o’Quaich Collection 1993/2011 Duncan Taylor 51,2%
Rätt igen!
Min favorit denna kväll, grym doft. Har lagt en beställning, inget man skäms över att bjuda på.
92 poäng / snittpoäng 86 (79-92)

Region Speyside? (klassas som speysidewhisky av en del och som highlands av andra men ligger väldigt nära gränsen)
GlenDronach 15 Revival
Jag gissade på en Glen Garioch.
En av de sämre enligt mig (sherry), inte lika låga poäng hos resterande deltagare.
57 poäng / snittpoäng 77 (57-92, spridda skurar med andra ord)

Region Rothes
Glen Spey 21 1989/2010 50,4%
Jag gissade på en Glen Grant.
Ännu en som inte passar mig, för spritig i finish. Mycket bra doft dock.
57 poäng / snittpoäng 78 (57-92, spridda skurar igen)

Region Aberlour
Glenallachie 1973/2011 44%
Jag gissade på en Benrinnes.
Bra doft, bra smak (jordig, rök) men usel finish även på denna.
60 poäng / snittpoäng 75 (60-85)

Region Keith
Auchroisk 20 Natural Cask Strength 58,1%
Tror inte jag gissade ens, gav upp.
Ingen höjdardoft men smaken och finishen är i toppklass. Kvällens tvåa.
74 poäng / snittpoäng 84 (68-97)

De rätta svaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar