torsdag 13 juni 2013

2003 Condado de Oriza Gran Reserva

Det här ett vin som jag inte tänkt köpa i samband med senaste släppen på SB men jag blev som ett barn i en godisbutik och plockade på mig mer än jag borde. Inte alltför sällan det sker, och att jag sedan älskar snygga rena etiketter gör att det ibland blir snyggare än gott. Dock inte så i detta fall.

Ribera del Duero ligger sydväst om Rioja och producenten Pagos del Rey skördade sina första druvor från området 2002. Druvorna som används till deras Gran Reserva kommer från gårdar i Olmedillo de Roa som växt på över 40 år gamla stockar. Dessa stockar producerar inte mer än 4-5 klasar styck. Jäsning och maceration sker på ståltankar vid en temperatur av 28°C i 40 dagar. Den malolaktiska jäsningen sker sedan på amerikanska och franska ekfat, där vinet får ligga i 24 månader. Efter blandning och tappning får vinet vila ytterligare 3 år på flaska innan det kommer ut till försäljning. Detta är då deras andra årgång av detta vin.

2003 Condado de Oriza

Mörk, ganska djup körsbärsröd färg, ännu ingen dragning åt det rödbruna hållet. Vi märker tydligt ektonerna i doften, tillsammans med övermogna plommon, basilika,  och 2 dagar gammalt klippt gräs. I smaken är det ek, dock inte med så mycket vanilj som jag är van vid, mer rostat, träigt (på ett positivt sätt) som ligger kvar en hyffsat lång stund. Det finns mycket att ta in och vinet förändras under de två dagar vi dricker det, övergår mer åt jordgubbar. En timme i luften är nästan ett måste.

Om jag hade fler flaskor skulle jag definivt sparat dessa tills nästa års grillsäsong.

Jag ger den 4 tapas av 5 möjliga.

Finns/fanns i det tillfälliga sortimentet, nr 95412.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar