måndag 10 juni 2013

Mariestads Alkoholfri

Det här kan komma att bli det hittills mest udda inlägg jag gjort, en recention av en öl, tillika en alkoholfri variant. Anledningen till att den överhuvud taget existerade i vår kyl var att vi haft bekanta över som av olika anledningar inte kan/vill dricka alkohol. Så efter den senaste träffen blev det en flaska kvar. Jag minns för några år sedan då min fru var gravid att jag provade Carlsbergs och Heinekens alkoholfria och tyckte då att de var totalt smaklösa. Om jag inte minns fel så fanns inte Mariestads att få tag på, i alla fall inte där jag handlade då.

Mariestads Alkoholfri

Nu är det ju inte så att den är helt alkoholfri, den har trots allt 0,5%. Ölet bryggs av Spendrups på kornmalt samt humle av sorterna magnum, perle och saaz. Slår upp ett glas och noterar att det ser helt ok ut, ljus, gulaktig ton. Fint skum. En försiktig doft av humle och lite citrus. Det smakar som det luktar, mer åt apelsin, läskande.

För att vara alkoholfri så är det ett helt ok öl. Alla beståndsdelar finns med och trots att alkoholen lyser med sin frånvaro så håller det ihop rätt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar