fredag 5 juli 2013

2009 Soprasasso Amarone Della Valpolicella

Grillkväll i goda vänners lag och tillsammans med entrecoter, kycklingar, grönsaker, potatis i olika former och diverse såser och tillbehör dricks det en amarone från producenten MGM Mondo del Vino. Jag är osäker på druvblandningen, har läst både enbart Corvina som att det ska vara en blandning av Corvina, Rondinella och Corvinone. Har egentligen ingen större betydelse, det viktigaste är drickbarheten.

Jag "försökte" dricka en Soprasasso Amarone för några år sedan men det tog tvärstopp. Då hade det precis kommit i beställningssortimentet på SB och jag beställde hem två flaskor. Det slutade med att jag returnerade den oöppnade flaskan. Det var helt enkelt inte värt pengarna, och betänk då att det inte på något sätt var dyrt. Så visst var jag en smula skeptisk när jag såg valet av dryck.

2009 Soprasasso Amarone

Antingen har mina smaklökar förändrats enormt de senaste 3-4 åren eller så har jag bara helt enkelt haft en dålig dag vid förra träffen. För detta går faktiskt att dricka. Dock är det ingen amarone utan mer som en kraftigare och mer genomarbetad ripasso. Vilket som, jag är inte främmande till den sortens vin heller.

Det är en varm, fruktig, bärig doft som kommer fram redan efter ett par minuter, korintbestyckade apelsiner. Inte så genomträngande men helt ok. Smaken är håller samma tema med mer frukt, kryddor och choklad. Det är hyffsat lent rakt igenom, bra men utan en riktig personlighet.

Sammanfattningsvis kan man säga att det är ingen höjdare som amarone men däremot mycket bra som ripasso. Det känns modernt och kraftfullt som jag tror passar de som söker efter fyllighet men lite motstånd i syran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar