tisdag 30 juli 2013

2010 The Stump Jump "GSM"

Jag provade The Stump Jump Reserve för några månader sedan och blev måttligt road. Men som vanligt så måste jag ge producenten en andra chans så jag beställde hem deras GSM. Den stora skillnaden mellan Reserve och GSM är att GSM är ett vin som finns listat hos d'Arenberg medans Reserve är ett speciellt framtaget vin för svenska monopolet. Så min tanke med beställningen var att jämföra det som expertpanelen på SB har accepterat mot det som redan fanns.

Det är inga större skillnader vad det gäller alkoholhalt, 14% för GSM, 14,5% för Reserve. Priset är inte långt ifrån heller, 89:- för GSM, 99:- för Reserve.

The Stump Jump "GSM"

Det doftar choklad, russin och mull och dessa hänger med även dag 2, dock med mindre intensitet. I smaken finns stänk av lakrits, tobak och kött. Det hela försvinner snabbt i gomen, ingen längd att prata om. Det håller ihop förvånansvärt bra men är lite tunt. Ett lättdrucket, trevligt vin som säkert skulle finna många köpare. På det hela så tycker jag att detta vin är snäppet bättre än Reserve men det är inte med mycket. Den stora skillnaden är doft och smak där Reserve är örtigare. Hade jag inte vetat bättre hade jag sagt att det i grunden är samma vin, fast med olika smaktillsatser. Så lika är de i sin uppbyggnad.

Även här blir det 2 stubbhopp av 5.
BS på SB, 86252, 89:-.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar