tisdag 9 juli 2013

2011 Collosorbo Rosso di Montalcino

Jag har försökt att förstå och översätta Tenuta di Collosorbos historiebeskrivning (som enbart finns på italienska) som finns på deras hemsida men hur jag än hoppar mellan svenska och engelska översättningar får jag ingen riktig rätsida på det. Så istället för att skriva en massa felaktigheter så skriver jag det som (jag tror) är korrekt, rätta mig gärna.

Själva gården/företaget har varit i familjen Ciaccis ägo sedan 1850 då det bedrevs handel med oliver, spannmål och vin. Den första flaskan Brunello di Montalcino producerades 1966. Varför jag skriver om Brunello vet jag inte själv, inser just att det inte är helt logiskt. Strunt i det, vi fortsätter. Det skedde en delning av Collosorbo 1995, tror det var ett dödsbo, och sedan dess drivs gården av Giovanna Ciacci och hennes döttrar, Laura och Lucia.

För den som vill veta mer och är en hejare på italienska, läs vidare på http://www.collosorbo.com/.

Rosso di Montalcino är gjort på enbart sangiovesedruvor, handplockade som efter jäsning ligger på slavonska och franska fat i ett år. Därefter är det drygt 6 månader vila på flaska innan det kommer ut på marknaden. Så om man summerar ovanstående tidsrymd så inser man att detta vin måste vara purungt i avseende när det tidigast kan ha släppts. Jag låter det lufta ett par timmar i glaset.

2011 Collosorbo Rosso di Montalcino
Det är en klar, körsbärsfärgad dryck med höstliknande dofter, apelsin och Irish Coffee. I den fruktiga smaken är det snälla tanniner men det saknas kropp. Det som sänker betyget mest är den sötma som finns i mängder. Med tvekan godkänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar