tisdag 27 augusti 2013

2011 Domaine du Joncier Lirac Le Gourmand

Från importören Caviste fick jag hem en låda från deras senaste släpp (CAV0018), ett sex-pack med Lirac från producenten Domaine du Jonicer. Det första vinet som öppnats är Le Gourmand. Det är precis som de andra vinerna från Joncier lagrat helt utan fat utan har legat på betong. Produktionen ska även vara biodynamiskt och ekologiskt certifierad. Så förutom dieselavgaserna vid frakten hem till min dörr så kan man dricka med gott samvete.

Vinet består av 70% Grenache, 15% Syrah, resterande Cinsault och Carignan, har lagrats i 13 månader i betongtankar och buteljerats utan filtrering.

2011 Lirac Le Gourmand

Jag kylde ner vinet till c:a 17 grader, öppnar och häller upp i glas. En inte alltför kraftfull doft av röda och mörka mogna bär och örter, lakrits. Efter ett tag övergår det mer åt parfym, blommigt. Det första som jag reagerar på när jag tar en klunk är att det liksom spritter till på tungspetsen, nästan lite som vid ett åskoväder. Känns mycket skumt. Efter det framträder en del frukt och syra utan att ge några bestående intryck. Väldigt lättdrucket, inget motstånd någonstans.

Helt ok vardagsvin helt enkelt i bekant grenachestil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar