torsdag 15 augusti 2013

2x Bourgogne

En varm kväll i juli är som skapt för viner i de "lättare" klasserna. Jag har den senaste tiden blivit lite svag för mousserande från just Bourgogne, känns som ett klart prisvärt alternativ om man nu inte prompt måste dricka champagne. Först ut är en Crémant de Bourgogne från producenten Picard(?). Jag ska inte ens försöka skriva något om producenten. Förklaringen är att jag inte vet vem det egentligen är. På SB's hemsida står det att producenten heter Geisweiler, på importören Spendrups site står det Picard. I detta fall tror jag mest på Spendrups, dock finner jag ingen information i övrigt på nätet.


Geisweiler Monopole Crémant du Bourgogne

Druvblandningen är Chardonnay 50%, Pinot Noir 37%, Gamay 8% och Aligoté 5% och framställningen är enligt méthode traditonelle (champagnemetoden). Efter den andra jäsningen vilar vinet på jästfällningen i 15-18 månader innan degorgering och buteljering.

Det är en hyfsat stor doft av äpplen, citrus, järn och den karakteristiska jästen. Det är ingen stor mousse men bubblorna är det inget större fel på. Torrt, friskt med mer metalliska antydningar i smaken, lite syrligt.

För 99:- är det inte mycket att bråka om, prisvärt.
Geisweiler Monopole Crémant de Bourgogne Brut (nr 7685)


2010 Couvent des Jacobins

Kvällens andra vin är ett vin som jag drack för inte så länge sedan, då årgång 2009, som jag gillade. Nu är det årgång 2010 som gäller, är den lika bra? Doftmässigt är det mer knutet, hårdare. Det är svårare att plocka fram detaljerna men visst känns det igen. Smaken är även den mer stram, syrlig och saknar en del av den hö som jag kände i tidigare årgång. Mer kryddor och lingon denna gång.

Inte lika fängslande som förra flaskan, nu känner jag inte samma lycka. Lägga undan och vänta tills nästa vår kanske?

Couvent des Jacobins Bourgogne Rouge (nr 5283) 119:-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar