onsdag 23 oktober 2013

2010 Alpha Zeta Amarone Classico "A"

Jag tar efter JC's vintankars återkommande "fotboll + amarone = sant" och plockar fram en amarone till kvällens fotbollsmatch. Eller rättare sagt, jag slank in på närmsta systembolag och ryckte åt mig en halvflaska. Det blev en A Amarone från producenten Alpha Zeta, årgång 2010.

Alpha Zeta är ett samarbete mellan Liberty Wines och den talangfulle Nya Zeeländske vinmakaren Matt Thompson. Det hela drog igång 1999 med en tydlig idé om att skapa moderna, läckert fruktiga viner från utvalda vingårdar i Veneto. Man äger inte vingårdarna men man har ett mycket tätt samarbete med ett fåtal odlare, framför allt ifrån Valpantena och Monteforte d’Alpone.
[källa: www.vinnet.se]



Så hur fungerar en amarone till fotboll? Riktigt bra faktiskt. Nu är ju i ärlighetens namn A Amarone inte något vin som har något att sätta emot de riktigt stora men visst finns det spår av kvailtet.

Det är en blandning av 70% Corvina Veronese, 25% Rondinella och 5% Cabernet Sauvignon. Dofterna kommer relativt omgående, inget större krav på att luftas. Ganska så stor doft som sprider sig i rummet, mörk choklad, träslöjd och kryddor. Smaken är fyllig med kryddighet och vanilj. Just detta med den svaga lena vaniljen blir jag lite brydd över. Lite annorlunda än jag är van vid från en amarone. Inte dåligt på något sätt, bara annorlunda. Lång eftersmak, mättande.

Inte illa för en amarone med priset 119:- för en halvflaska. Något att spara? Knappast, i alla fall inte halvflaskan.

Tack JC för tipset, kommer bli mer amarone kommande kval mot Portugal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar