onsdag 13 augusti 2014

2010 Maison François Martenot Cuvée Prestige Chardonnay

Maison François Martenot är en större producent/negociant i Bourgogne. De gör vin från egna vingårdar, från leverantörer i hela Bourgogne samt agerar distributör åt vinproducenter frånregionen. Druvorna till detta vin kommer mestadels från Côte d'Or. Just den här flaskan har glömts kvar i kylskåpet i närmare 2 år, vet faktiskt inte varför. Minns inte heller var den kommer i från. Men det spelar mindre roll, nu har den korkats upp (från årgång 2011 är det skruvkork) och fått bekänna färg.

Det är väldigt ljust i färgen. Håller man glaset åt sidan så är nästan halva "månen" färglös. Aromen ger persika, fat och den otroligt trevliga lilla frukten rambutan (kolla upp den nästa gång i mataffären). Det är en torrt, oljig konsistens med, i mitt tycke, lite för mycket fat (konstigt då endast 30% av vinet ligger på nya fat, resterande i ståltank, enligt producenten). Det finns en svag syrlighet som fräshar upp det hela. I avslutningen hamnar jag helt plötsligt i whiskytankar (faten?).

På något sätt känns det hela rätt så retro, så som jag mindes mina första inköp av chardonnay på systemet i början av 90-talet. Jag tycker sådär, min fru gör tummen upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar