måndag 30 december 2013

3 snabba

"Jag har några flaskor liggande i källaren". Så började det, min vän DS plockade upp två, jag tog med mig en. Då han nämnde att det rörde sig om en österrikare och en australiensare så tog jag med mig en italienare. Mer komplicerat behöver det inte vara, lite vin och tilltugg så har man fixat en helkväll.



2006 Yering Station, Australien, Yarra Valley [halvflaska]
95% shiraz, 5% viognier
Kvällens vinnare. På väg utför men har en hel del frukt kvar att bjuda på. Aussieshiraz i klassisk Rhônestil. Pepparn finns där och lite rökighet. Det här provar jag gärna igen.

2007 Leo Hillinger Hill 1, Österrike, Burgenland
Osäker på druvorna, 2009 har 30% zweigelt, 30% merlot, 20% cabernet sauvignon, 20% blaufränkisch
Mörkt röd. Mörk frukt, kompakt, känns trött. Saknas något grundläggande, typ smak. Inget jag törstar efter. Antingen så är det i en konstig fas eller så har det rusat förbi toppen, jag kan omöjligt säga vad som gäller.

2009 Monte del Frá Valpolicella Classico Superiore Tenuta Lena di Mezzo
Osäker på vilka druvor som ingår.
Försiktig doft, körsbär och läder. Mer strävhet i smaken än jag minns, stramare tanniner. Har inte förbättrats sedan förra flaskan i våras, snarare tvärt om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar