söndag 29 december 2013

Middag på Djuret

I samband med min frus och min "årsdag" (dagen då vi första gången träffades) hade jag bokat chambre séparée på restaurang Djuren i Stockholm. Vi höll oss till chef gourmand menyn som för kvällen innehöll diverse små plock, ytterfilé och lever av älg samt halsen, fransyskan och sidan av älg som samsades som stoppning i en korv. Det var bara att luta sig tillbaka i källarvalvet vi fått och frossa i rätt efter rätt som kom in.

Till de inledande snacksen började vi med ett glas 2012 Weingut Wittman Riesling Trocken från Rheinhessen. Ungt och piggt, ganska fylligt men saknade karaktär. Längden fanns där. Passade bra till det tilltugg vi fick in (grissvål, märg mm.).


Till älgen valde vi en Châteauneuf-du-Pape från Domiane Bois de Boursan, årgång 2010. Ett vin som lutar åt det mer traditionella hållet. Här är det 65% grenache, 15% vardera syrah och mourvèdre samt 5% övriga sorter.

Domaine Bois de Boursan grundades 1955 av Jean Versino som flyttade från Piemonte. Fram till 80-talet så såldes allt vin på bulk men i samband med att sonen Jean-Paul tog över började Bois de Boursan buteljera själva. På egendomens över 16 hektar odlad mark på 27 olika platser i CdP (många hyrs av andra ägare) produceras samtliga tillåtna 13 druvor. Inga druvor plockas loss utan hela klasar fermenteras. Mognaden sker sedan i foudres i 18 månader. Ingen filtrering.

Det är ganska stängt och krävde ett tag i luften för att dela med sig. Då smyger det fram en härligt fruktig doft toppat med kryddor. Snudd på blommigt. Smaken är mörkare i tonen, djup, nu med lakritstoner, köttigt med bra lena tanniner. Fylligheten finns där och eftersmaken hänger med ett tag. Ett riktigt bra vin som i sammanhanget fungerade utmärkt.

Jag blev mycket imponerad av servicen och av maten, även om jag personligen inte är en större fantast av vilt, vilket min fru är. Rekommenderas varmt. Ett återbesök är bokat inför sommaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar