torsdag 20 mars 2014

2011 Lirac Joncier Le Classique

En leverans från den oberoende vinhandlaren Caviste har på något sätt lyckats hålla sig gömd. Efter att ha druckit en flaska Le Gourmand ganska omgående när lådan kom hem så glömde jag helt enkelt bort den. Som en glad överraskning "hittades" lådan med kvarvarande 5 buteljer. Blundar, öppnar lådan, tar upp en flaska. Det blev en Le Classique.

Joncier Le Classique, vikt: 609g

Direkt finns det en hel del dofter att ta del av. Det är röda bär och jord blandat med hockeypulver. Jag får direkt en association till Barossa i Australien. Smaken är köttig, lite eldig, något oslipad men med en skön personlighet. Lite motvilligt måste jag erkänna att jag gillar det trots sina brister.

Enligt leverantören ska detta vin karafferas 1 timme före servering. Jag kan dock inte märka någon större skillnad i vare sig doft eller smak under kvällen som det dricks. En flaska kvar av detta vin, låter det vara tills tidigast nästa vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar