måndag 24 mars 2014

2013 Innocent Bystander Moscato

I senaste lanseringen (mars) på Systembolaget så kom detta vin. Jag har tidigare endast druckit ett vin från denna producent och det var deras 2010 Cordon Cut Viognier, sött vitt som jag blev smått förälskad i. Tyvärr gjordes vinet endast detta år, varför vet jag inte. Med det som grund för kvalité så rycker jag åt mig två flaskor av deras Moscato, rosa bubbel som producerats för tionde gången. 

De druvor som används kommer från gamla stockar (osäker på ålder) från två olika kloner av muscat, gordo och black muscat (Hamburg). Många av odlingarna i vingårdarna runt Swan Hill producerar druvor uteslutande för Innocent Bystander.

Druvorna är skördas under kvällen/natten då det är svalare och bli sedan direkt nedkylda innan de krossas. De lämnas med skalen i 6 timmars för att extrahera tillräckligt med färg för att få en rosa ton. Jäsningen sker på rostfria tankar vid 12°C som avstannas när alkoholhalten uppnått 5,5%. Kallfiltrering sker enligt producenten för att bibehålla de naturliga bubblorna. Även flaskan hålls kall vid tappning för att som producenten menar behåller fräschören och gasutvecklingen.

Moscato 2013, vikt:687g

Första tanken som slår mig är att detta har jag druckit förr. Jag kan inte komma på direkt vad det är men efter ett tag kommer jag på det, min hemmagjorda rabarbersaft. Jag har inte gjort rabarbersaft på flera år, känner nu ett behov av att göra en ny sats i sommar. Tillbaka till Moscato, det är som sagt fruktigt/bärigt i doften, massa smultron. I smaken är det mer smultron, rabarbersaften som jag nämnde tidigare och ett uns av syra. Lättdrucket så det förslår. Inser snabbt att det är helt fel tidpunkt på året jag dricker detta, det ska vara sommar, varmt, strålande sol, grönska för att det ska bli rätt. Jag kommer definitivt ha några på kylning tills värmen kommit.

Min fru sågar vinet vid fotknölarna (flaskbottnen?). För sött, sliskigt, smakar saft tycker hon.

Ursprungligen släpptes detta vin endast på halvflaska (375ml) vilket jag tycker hade varit utmärkt att ta in i sortimentet på Systembolaget. En halvflaska i bersån räcker gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar