tisdag 25 mars 2014

Vinprovningsbox - Abbaye de Lérins

Ett koncept jag gillar skarpt är det som Handla på vingården (http://www.handlapavingarden.se) har tagit fram. Här kan man beställa hem prover på en hel del av de viner de säljer via nätet. Och inte nog med det, skulle du känna dig nöjd och vill beställa mer så drar de av summan för provningsboxen vid nästa inköp. Flott är bara förnamnet. I varje provningsbox är det tre viner med vardera 6cl i rör med skruvkapsyl. Vad jag förstår fyller de sedan resterande utrymme med någon slags gas(?) för att få bort syret som annars skulle oxidera vinet innan leverans. Men det har jag inte fått bekräftat ännu att så är fallet.

Nittionio kronor fattigare så får jag hem en box bestående av ett urval från franska producenten Abbaye de Lérins, appelationen Vin de pays de Méditerranée - Provence. Det speciella med denna producent är att det är ett gäng munkar på ön Saint Honorat strax utanför Cannes som är sköter produktionen.

3 x 6cl snyggt förpackade

Först ut är det vita vinet 2011 Saint Pierre med 60% clairette och 40% chardonnay. Jag kyler ner vinet rejält innan jag häller upp, rekommendationen är 8-10°C. Det är en gul-grön färg med stor fruktig doft av aprikos och päron i sockerlag. Krämig smak av läder, bensintändare och frukt utan någon direkt volym. Inte mitt typ av vitt. Jag hade kunnat placera detta i Jura, likheten finns. Första(?) gången jag provar något med druvan clairette.

Andra glaset innehåller 2010 Saint Honorat som är gjord på enbart syrah. Även detta låter jag kyla något, rekommendation 17-18°C. Fruktigt, kryddigt, köttigt och ungt i doft med en småsträv oljig smak. Mycket intressant vin som jag gärna provar fler gånger, då i sällskap med mat. Inte som jag sedan tidigare känner till druvan syrah.

Sist ut är det 2009 Saint Sauveur, även det gjort på enbart syrah med skillnaden att det är från gamla stockar, ålder okänt. Mörk röd färg, intetsägande doft som efter tag, när vinet blir varmare, blir åt det lite parfymiga hållet med rök i släptåg. Lagom sträv i smaken med en massiv fruktkropp. Minst sagt annorlunda men ändå känns det rätt så bra sammansatt. Lite rå i sin framtoning, retrokänsla. Påminner oerhört mycket om förra vinet fast mer av allt. Mer volym, mer doft och faktiskt även en känsla av mer sötma i eftersmaken. Inte helt olikt viner från norra Rhône.

Även om jag personligen inte blev helt såld på vinerna så var det en oerhört kul grej att prova på, om inte annat för att det är viner som jag troligtvis inte skulle ha haft möjligheten att prova annars. En snabb titt på vårt kära monopol visar på att just detta område är en vit fläck på inköparnas karta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar