tisdag 6 maj 2014

Uppsamlingsheat #3

Dags för ännu ett uppsamlingsheat med några spridda flaskor de senaste månaderna. Ibland är man för bekväm för att skriva separata inlägg för varje enskild flaska/tillfälle.

Vi börjar med en NV Céline & Laurent Tripoz Crémant de Bourgogne Nature. Producenten håller till i Loché, en liten by i södra Bourgogne, och produktionen startade 1990. Idag förfogar dom över 11 hektar och sedan 2001 sker odling utan kemiska bekämpningsmedel. 2006 blev gården certifierad av Ecocert Organic Agriculture (AB) samt biodynamisk (Demeter). Gjord på 100% chardonnay, inget tillsatt socker.


Jag får inte riktigt ihop det. Vinet är i det suraste laget för min smak, det saknas djup och harmoni. Efter en stund konstaterar vi att det måste vara något galet med flaskan. Synd, men sådant händer.

Över till nästa, 2012 Rawson's Retreat Riesling. Torrt och friskt från South Eastern i Australien. Etiketten är märkt med Penfolds, denna gigant men jag har inte kollat upp varför. Här är det ungdomligt med inslag av exotiska frukter och cykeldäck i doften. Bra syra och trevliga citrus/lime toner i smaken som dock är lite tunn. Något kort eftersmak, hänger inte kvar.


En slags BYO blev det vid ett tillfälle då vi av någon anledning alla tog med oss varsin flaska. Grillning gällde den kvällen och vi har alla olika smaker. Först ut blev 2012 Texas Longhorn Charcoal Shiraz. Rökig doft i samspel av mörka bär i näsan följs av peppar och kaffe i smaken. Något sötsliskig och varm. Annorlunda men ointressant.

Efterföljande flaska, 2003 Condado de Oriza Grand Reserva från Pagos Del Rey. Jag drack det senast i somras och här finns mina noteringar från det tillfället. Den stora skillnaden från då är att det är mindre frukt nu, mer surkörsbär. I övrigt är det samma rostade ek och basilika. Varken jordgubbar eller plommon dyker upp. En liten besvikelse, håller tummarna för resterande flaskor hemma utvecklas positivt.

Som avslutning rycker vi korken på 2009 Xavier Châteauneuf-du-Pape. Sist jag drack en 09'a var i samband med Xavier Vignons besök i Stockholm februari förra året. Ingen större skillnad mot då, aningens mer svulstig och köttig möjligtvis. Bra dricka för okej pengar.




En till riesling har slunkit ner, 2012 Von Winning. Jag måste säga att jag hade ganska stora förväntningar på detta vin efter de lovord som spritts. Kommer inte upp i den klassen dessvärre. Doften är bra, gröna äpplen sticker ut från mängden. Smaken hänger inte med, fadd, trött, anonym. Helt enkelt tråkig.

2012 Von Winning Riesling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar