lördag 7 juni 2014

2010 Barco Reale di Carmignano Capezzana

Samtliga flaskor klarade flyget hem från Hamburg så nu är det laddat med viner från Capezzana inför kommande semester. Ett av vinerna jag köpte var deras Barco Reale, mest som chansning, som sattes på prov i fredags.

Barco Reale di Carmignano är ett eget DOC sedan 1994 och kan ses som det enklare vinet kontra Carmignano som har DOCG status. Kraven för vilka druvor som får användas och geografiskt område är lika, skillnaden är i huvudsak hur länge vinet måste lagras innan försäljning. Barco Reale har inga ålders krav så det är ett billigare och enklare alternativ för många producenter. Det gör att vinerna klassade som Barco Reale går åt det lite lättare hållet och bör drickas hyfsat unga. De druvor som får användas och i vilken utsträckning är hårt reglerat. Som grund är det sangiovese som måste uppgå till minst 50% i den slutliga blandningen. Resterande kan vara canaiolo nero, cabernet franc och cabernet sauvignon (mellan 10-20%) samt trebbiano, canaiolo bianco och malvasia bianca (maximalt 10%).

Namnet Barco Reale betyder Kunglig park och syftar till den jaktmark på dryga 1600 hektar som skapades av familjen de'Medici på 1600-talet. Exakt om det finns ett samband (förutom namnet) mellan jaktmarken och vinframställningen är oklart.


Denna Barco Reale är en blandning av 70% sangiovese, 20% cabernet sauvignon och 10% canaiolo. Vinifieringen sker i ståltankar för att sedan lagras på 25 hektoliters fat i 6 månader. Avslutningsvis vilar vinet i flaska 3 månader innan försäljning.

Härligt röd färg med djup i mitten och snudd på helt transparent i kanten. En klar körsbärsdoft med inslag av mejram och oregano. Körsbären finns kvar i smaken i ackompanjemang med lite beskt svart te. Avslutet är något varmt och flyktigt med lagom bitiga tanniner. På det hela bra balanserat. Satt perfekt till nationaldagspizzan. Min fru noterade senare på kvällen att det inte enbart är ett matvin utan fungerade utmärkt att smutta på efter att ha luftats några timmar. Personligen är jag oerhört glad att jag beställde några Barco Reale men redan nu vet jag med mig att jag köpte alldeles för få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar