söndag 8 juni 2014

2010 Tokara Merlot

En vän till mig besökte Tokara på sin Sydafrikaresa och därifrån fick jag ett presentpaket bestående av en flaska olivolja samt en flaska vin, 2010 Merlot. Jag är novis på både merlot och Sydafrika så det är med öppet sinne jag rycker korken.


En massa mörka bär och natur är det första som kommer fram i doften. Efter ett tag även svaga vaniljtoner och fat. Smaken är fruktig, snudd på syltig med mer vanilj och skogsbär. Avslutning är len, svagt söt. Alkoholen är väl paketerad i frukten, märks inte trots sina 14,5%. Drack först ett glas  till kvällens biff där det funkade bra. Inte perfekt men bra. Resterande innehåll i flaskan konsumerades under kvällen till diverse småplock och det visade sig funka bra till i stort sett allt. Ett mycket neutralt vin. I jämförelse med de få rena merlotviner jag tidigare provat (då främst från Bordeaux) så är detta ett vin som bjuder på mindre motstånd och upptäckarglädje, känns som att jag provat detta tidigare. Smakmässigt så är det mycket syltigare än de franska vinerna, på gott och ont.

Jag har försökt hitta information om detta vin men det finns nada att få tag på hos producenten. Det är uppenbart att det inte är ett vin i det ordinarie sortimentet hos Tokara. Någon som vet mer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar