onsdag 20 augusti 2014

2009 Villa di Capezzana Carmignano - varuprov

För några månader sedan fick jag en flaska 2009 Villa di Capezzana som varuprov från Wicked Wine vilket ställer till det om man nu önskar vara objektiv så gott det går. Att enbart prova vinet och sedan skriva ner en/ett recension/provningsfundering/utlåtande eller vad man nu vill kalla det vet jag av egen erfarenhet inte blir så objektivt och öppensinnat som man kanske kan önska. Ett flertal andra bloggare runt om i Sverige har tidigare skrivit om samma dilemma så jag är inte ensam i min vånda (ex: Red Scream and Riesling).

Så hur löser man det hela bäst? Lösningen blev följande:

1. Beslutar att vinet måste testas mot andra i en halvblind provning. Valet på 2 "motståndare" blev 2007 Villa di Capezzana (som jag skrivit om tidigare) samt 2010 Villa Antinori. Valet av Villa Antinori skedde på grunderna (nästan) liknande druvblandning, nyare årgång, hyfsat populärt och att flaskans form är som Capezzanas.
2. Bjuder över några bekanta på middag utan att i förväg meddela att vi ska prova vinerna.
3. Låter varje vin luftas lite genom att ett par timmar i förväg hälla över i karaff och sedan tillbaka i flaskan. Packar sedan in flaskorna i folie så att inget av etiketterna syns.
4. När gästerna kommer förklarar jag upplägget, vinerna hälls upp (jag vet själv inte i vilken ordning) och sniffandet och sörplandet börjar.
5. Efter denna "provning" (mer om vad som tycktes längre ner) så blev det mat och vinerna fick följa med för en ny omgång, nu i samspel med grillad biff och tillbehör.
6. Mätta, nöjda och belåtna har vi kommit fram till ett resultat.

Så vad kom vi fram till? En hel del faktiskt, speciellt hur enormt stor skillnad det kan vara mellan att dricka ett vin rakt upp och ner kontra i samband med mat. Vi tar det från början.

Glas #1: Massor av mogna mörka bär, lite murrigt, läder i doften. Väldigt lent i smaken, glider liksom ner, mer frukt, jord, ganska anonym och försiktig. Gott men på tok för diskret.
Glas #2: Mörka bär även här i doften, inte lika "mogna" som tidigare glas. Någon kommer med förslaget oöppnad kokosnöt vilket vi alla håller med om. I smaken är det fat, körsbär och krydda, dock inte i några stora mängder. Gott men aningens slätstruket.
Glas #3: Mest doft av alla tre glasen. Lite mer kompakt, mynta toner, körsbär och fat. Det är mer trycka i smaken, volymöst men ganska snabbt borta.

Efter rond 1 kommer vi fram till att "bäst" var #3 följt av #1 och #2. Dags för rond 2 då drycken får sällskap av middagen. Nu händer det grejer!

Glas #1: Oj, vilket lyft. Så sammetslent och så bra att det blir små diskreta "wow" runt bordet. Den försiktighet som fanns tidigare är som bortblåst, satt som den bekanta smäcken. Mycket bra avslut.
Glas #2: Oj igen, här blir till att omvärdera vinet. Nu påminner det oerhört mycket om #1 fast något tunnare i smaken. Men vilket lyft från förra ronden. Lite röda bär dyker upp, tobak, grymt avslut.
Glas #3: Nämen, vad hände här då? Inte mycket. Lyckades till och med försvinna helt med maten, syrligheten slog igenom och volymen som fanns lyser med sin frånvaro.

Nu har vi enats (snudd på i alla fall) och kommit fram till att vinnare är #1 följt av #2 och #3 (om jag får bestämma och det får jag för jag är värd även om det var lite huggsexa om #1 och #2 skulle byta plats på prispallen). Och ordningen på flaskorna var...

#1 2007 Villa di Capezzana
#2 2009 Villa di Capezzana
#3 2010 Villa Antinori

Kan det vara så att Capezzanas viner behövde så pass längre tid i luften för att blomma ut? Sämre blev det inte, tvärt om, de ökade bara takten ju längre tiden gick.

Jaha, så hur bra var egentligen 2009 Villa di Capezzana? Helt ärligt, inledningsvis inte det mest upphetsande men tillsammans med mat och mycket luft så är det riktigt bra (vilket märktes på hur snabbt flaskan gick åt till maten). Så pass bra att jag inte såg några hinder att beställa hem några flaskor. Jag ser fram emot att få anordna en vertikalprovning om några år, väntar tills 10'an släpps.



EDIT 21/8-14: Jag har i min iver att skriva denna post missat några detaljer som kom upp under kvällen. Se raderna nedan som ett tillägg som egentligen borde funnits med från början, sorry.
» 2007 Capezzana: kaffe i smaken, mycket len, svamp/undervegetation
» 2009 Capezzana: plommon, fat, inte så kärv
» 2010 Antinori: björnbär, lakrits.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar