fredag 22 augusti 2014

Nikka Yoichi Single Malt 10 Years

Nämen, dra på trissor.
Ett inlägg om en whisky.
Utan att det varit en Anlachprovning.
Vad är det som händer?

Enkelt, jag fick ett ryck och kände för att köpa mig en whisky. Kraven var enkla, den ska komma från Japan,  inte för rökig, ett ok pris och jag ska inte ha druckit den förr. Så med de kraven fanns det inte så många val på SB, det blev en Nikka Yoichi som lagrats 10 år. Yoichi är namnet på destilleriet som ligger på ön Hokkaido och är det nordligaste av Nikkas destillerier, placerat strax nordväst om Sapporo (OS-staden 1972 där Sven-Åke Lundbäck såg till att Sverige i alla fall fick med sig ett guld från OS genom sin seger på 15 km). Destilleriet har varit i bruk sedan 1934 och firar alltså 80 år i år.

Sven-Åke Lundbäck hissas efter guldet.
Bild: Jan Collsiöö

Det första som jag noterade var doften. Den är fullpackad med honung, Werters original och päron som bäddas in av en svag rökighet. I smaken tränger det även fram något som jag närmast kan komma fram till är torkade aprikoser och mineral. Hur trevligt som helst, smaken sitter i länge och så även suget efter ännu en liten sipp. En riktigt bra lukta/dricka wirre, finns hur mycket dofter som helst att försöka klura ut. Hörde jag världsklass?

Nikka Yoichi Single Malt 10 Years

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar