söndag 24 augusti 2014

Uppsamlingsheat #4 - sommaren 2014

Av ren lättja och för njutnings skull har jag under sommaren främst druckit vin istället för att prova/analysera allt. Det innebär att samtliga viner nedan inte provats under några egentliga seriösa former utan det har ryckts korkar lite hipp som happ. Det finns ett fåtal noteringar men mycket av det jag skriver i denna post baseras på mina minnen.

2013 Les Lauzeraies Tavel
Trevlig rosé generös med hallon doppade i örter i både doft och smak. En viss citrussmak träder fram i avslutet.

2013 Les Lauzeraies Tavel


2008 Tanca Farra' Alghero
"Det finns stunder i livet som man alltid har kvar, det finns dofter och smaker som man spar". Så gick texten i en reklamlåt för en större hamburgerkedja i början av 90-talet. Hur mycket jag än försöker blir jag inte av med den, som ett irriterande myggbett (som trots allt försvinner så i det här fallet var det en dålig liknelse och jag inser själv att jag nog föredrar låten framför ett gäng kliande bett). Det samma kan mycket väl stämma även för Alghero Tanca Farrà från producenten Sella & Mosca. Trots att det inte var det absolut bästa vinet jag provat så var det något med det som får mig att gång på gång gå igenom doften och smaken ännu en vända i skallen.

2008 Tanca Farra' Alghero

2012 SM Cannonau di Sardegna
Från samma producent på Sardinien men med ett lägre pris kommer detta lätt odrickbara vinet. Lägg heller några kronor extra på flaskan ovanför.

2012 SM Cannonau di Sardegna

2012 Bellingham Bush Vine Pinotage
Ett vin som togs hem enbart för att det var forumet finewines.se provarvin i juli. Jag kan inte påstå att jag blev lika euforisk som en del vilket till största delen kanske kan förklaras med att jag ännu inte lärt mig förstå pinotage som druva. Ett ok standardvin som i mina ögon inte är värt sina 199:-. Läs mer om vad en massa andra glada vinälskare tycker: http://www.finewines.se/threads/lat-oss-dela-en-pava-oever-natet-juli-2014.2923/.

2012 Bellingham Bush Vine Pinotage

2011 Montessu Isola dei Nuraghi
En riktig skönhet. Kommer bara ihåg att det var med ett litet leende på läpparna som jag drack denna.

2011 Delas Les Launes Crozes-Hermitage
Ok.

2011 Montessu Isola dei Nuraghi
2011 Delas Les Launes Crozes-Hermitage


2012 E. Guigal Côtes du Rhône Rosé
Riktigt bra rosé i beställningssortimentet. Det har gått åt några flaskor av denna i sommar.

2012 E. Guigal Côtes du Rhône Rosé


2013 Ogier Heritages Côtes du Rhône
Usch!

2005 Conde de Valdemar Gran Reserva
Härlig klassisk vaniljosande rioja. Som en nostalgisk tillbakablick och gott.

2013 Ogier Heritages Côtes du Rhône
2005 Conde de Valdemar Gran Reserva


2010 Barco Reale di Carmignano Capezzana
Dessa har gått åt försvinnande snabbt. Det av den enkla anledningen att det är så perfekt i sin enkelhet.

2010 Barco Reale di Carmignano Capezzana


2012 Domäne Wachau Terrassen Smaragd Riesling
Bra riesling till ett vettigt pris. Drack detta vid två tillfällen, vid första så tyckte jag inte att det var något märkvärdigt men med bättre förutsättningar andra gången fick det chans att visa sin kvalité.

2012 Domäne Wachau Terrassen Smaragd Riesling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar