måndag 22 september 2014

2 x Pinot noir från Nya Zeeland

I fredags var det den årliga grenachedagen vilket jag helt hade missat vilket ledde till att jag istället provade pinot noir från andra sidan klotet. Egentligen så drack jag Ara redan för några månader sedan men noteringarna har blivit liggande. Tänkte att det passade bra att slå ihop dom noteringarna med det vin som dracks i helgen, Rua.

2011 Ara Select Blocks, Marlborough
The name Ara (pronounced ‘are-ah’) is both the indigenous Maori word for “pathway” and Latin for “altar”. Källa: arawines.com.
Mer än så vet jag inte om producenten, skummade igenom deras site utan att få ett riktigt grepp om hur produktionen går till, ekotänk etc.

Första reflektionen är att det doftar sommarvarma smultron, vaniljstång och en släng av ek. En antydan till örtighet och lingon. Färgmässigt håller det sig till den tunnare skalan av rött. Smakmässigt är det runt och följer det samma tema tillsammans med peppar i avslutet. Kanske något för anonym i sin helhet, inget som påkallar uppmärksamheten, men det är på det hela riktigt gott.

2011 Ara Select Blocks

2012 Rua Akarua Winery, Central Otago
Druvorna till detta vin kommer från 6 olika odlingar i Central Otago med olika kloner av pinot noir där stockarna har en medelålder av 15 år. Det är stor skillnad på färgen kontra föregående vin. Exakt hur stor är omöjligt att svara på då jag inte hade möjligheten att jämföra de bredvid varandra. Här är det mer åt det mörkröda hållet med bra djup. Även doft och smak skiljer sig markant. Nu är det mycket mer kryddighet och örter. Även här finns det inslag av ek. De röda bären är nedtonade. Smakmässigt är det som doften, aningens mosade björnbär. Riktigt bra, håller uppe mitt intresse.

2012 Rua pinot noir, Central Otago

Svårt att ge en korrekt bedömning om vilket vin jag föredrar. Dels för att jag inte provade dessa vid samma tillfälle men även för att det är två olika stilar. Där den första har en mer syltig näsa men ett bra pepprigt avslut så är det andra vinet mer komplett och balanserat. Ett plus i kanten till producenterna för snygga etiketter och korta namn :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar