tisdag 9 september 2014

Munskänkarna AW - 3 x Orange

För ett par veckor sedan hade Munskänkarna i Stockholm anordnat med en after-work på Magnolia. Temat för kvällen var Orange, alltså naturviner (eller vad det nu ska kallas). Jag hade aldrig tidigare provat Orangeviner så det var upp till bevis.

3 x Orangeviner

Först ut var det 2009 Dario Princic Jakot, IGT Venezia Giulia gjort på 100% sauvignon vert. Ett lätt grumligt gulorange vin som påminde om utspädd äppeljuice i färgen. Äpplena kom igen i doften (must) med en slags citrus. Syrlig och besk i smak i kombination av gummi som avslutades med sälta(?). Ju varmare vinet blev desto mer fick jag känslan av lättdryck man finner på lunchrestauranger.

Andra glaset var en 2010 Paraschos Not, IGT Venezia Giulia gjord på 100% pinot grigio. Ljust gult, grumligt och dimmigt. Jag hade oerhört svårt att hitta associationer i doften, mest bränt tyckte jag. Det har en härlig syra, ganska len och med ett bra avslut. Fungerade mycket bra till maten jag beställt in (sashimi sous vide).


Avslutningsvis var det en blend, 2010 Trinchero Bianco från Piemonte med blandningen 60% malvasia aromatica di Candia och 40% arneis. Skumma druva den sista, första gången jag hörde talas om den. Nu är färgen mer orange, djupare och med den obligatoriska grumligheten. Oxiderade äpplen, lakrits och körsbärsöl (kriek lambic). Smaken överraskar med skumbanan, är något besk och avslutas petroleumbaserat.

Så vad tyckte jag? Inte min typ av vin, så är det bara. Visst var Paraschos Not trevligast i sammanhanget men det är inget jag kommer lägga mina slantar på. Jag förstår nog helt enkelt inte grejen. Arrangemangsmässigt var det en mycket trevlig AW, ser fram emot nästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar