fredag 19 september 2014

Vinlandet Frankrike - senaste boken av Britt & Per Karlsson

För ett tag sedan var jag på Britt och Pers lansering av deras senaste bok Vinlandet Frankrike - Trend och tradition. Förutom möjligheten att köpa boken på plats berättade både Britt och Per om varför de skrivit boken, hur den passade ihop med tidigare utgivna böcker samt ställde upp på en frågestund, både på scen som efteråt i minglet. Mycket trevligt.

Britt och Per Karlsson från BKWine.


Det fanns även möjlighet att köpa deras tidigare bok, Vinet och miljön, vilket jag nappade på. Nu har jag hunnit läsa igenom böckerna och för min del gillar jag dom båda. Vinlandet Frankrike är en faktabok rakt igenom med inslag av citat från olika producenter. Det ger det hela en dynamik som gör det intressant att läsa. En sådan bok borde göras för varje vinproducerande land. Någon som vågar sig på Italien?

Vinet och miljön har gett mig en mycket större kunskap inom vinproduktion. Så många olika sätt att producera "ekologiskt" och så många som tycker så olika. Uttrycket Polsk riksdag känns passande. Till det negativa är att det läggs i mitt tycke för många sidor på intervjuer av olika producenter (nästan halva boken). En mer komprimerad sammanställning av vad olika producenter tycker och tänker hade passat in bättre. Som skolbok/faktabok inom olika sätt att producera vin är den enastående.


Britt och Per Karlsson är grundare av BKWine och bor sedan många år tillbaka i Frankrike. Tillsammans har de skrivit 3 böcker, Britt är även medförfattare till boken Languedoc. Läs mer på: www.bkwine.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar