onsdag 26 november 2014

Jobbprovning #2 - Giro d'Italia, första etappen

Tänk att det skulle ta över ett år innan vi kom till skott med vår andra provning på jobbet. Denna provning var planerad att hållas redan i april men på grund av att så många redan var upptagna med annat så ställde vi in den då. Min första tanke var att plocka ut viner från intressanta områden i Italien men insåg snabbt att det dels skulle bli för spretigt och dels att det inom varje större region finns ett flertal intressanta viner. Så det blev istället en Giro d'Italia med fokus på i huvudsak två områden, Piemonte och Toscana samt ett par avstickare till Marche och Veneto. Provningen hölls som en halvblind, deltagarna fick alltså veta vilka viner det var vi provade men inte i vilket glas. Så det var upp till samtliga att själva försöka klura ut vad som var vad i vilket glas. Inte helt lätt men några kunde dom enas om vilket jag ger betyget godkänt. Samtliga viner utom chiantin och barberan fick en luftning innan genom att hällas på kanna och sedan tillbaka i flaska 3-4 timmar innan provningen.



#1 2013 Piccini Chianti
95% Sangiovese, 5% Ciliegiolo
Storsäljande Chianti från en storproducent. Trist och intetsägande utan några egentliga fel. Ett pizzavin som någon uttryckte det.

#2 2013 Briccotondo Barbera
100% Barbera
Fruktigt och lättgillat från ännu en storproducent, Fontanfredda. Plommon, kanel och en släng av fat.

#3 2012 Paolo Scavino Langhe Nebbiolo
100% Nebbiolo
Håller samma stil som för bara några veckor sedan ;-). Se mitt tidigare inlägg om detta vin.

#4 2008 Villa di Capezzana Carmignano
80% Sangiovese, 20% Cabernet Sauvignon
En av min personliga favoriter, nu i en för mig aldrig tidigare provad årgång. Initialt är det en liten besvikelse (stora förväntningar), stramt och återhållsamt. Efter ett par timmar i glaset blommar det ut och visar på bra struktur, ren doft och bra avslut. Trots att jag redan luftat vinet tidigare så behövde det helt klart mer tid. Stor skillnad mot årgång 2007 och 2009. Kommer bli spännande att öppna nästa flaska till nästa års sensommarkväll.

#5 2007 Col d’Orcia Brunello di Montalcino
100% Sangiovese
Körsbärsdoft med fat och oregano. Bra motstånd i gomen utan att det går till överdrift. Fint långt avslut med en släng av kaffe. Inte helt i balans just nu även om det kring bordet i slutändan visade sig vara favoriten hos många.

#6 2010 Renato Ratti Barolo Marcenasco
100% Nebbiolo
Även denna höll samma klass som vid tidigare tillfälle, behöver en hel del tid i luften för att komma till sin rätt.


Efter provningen blev det dags för lite mat, Italiensk brodo med kyckling, som jag helt enkelt gjorde enligt Vinofinos recept med några mindre förändringar då jag gjorde en tredubbel sats (mer lök och vitlök, bucatinipasta och mer persilja). Följde även Vinfinos tips på dricka till maten så det blev två vita viner, 2012 Piersanti Zecci Classico DOC Verdicchio dei Castelli di Jesi och 2012 Pieropan La Rocca Soave Classico. Jag tog inga formella anteckningar för de vita så det enda jag kan säga är att syrligheten i Zecci stack iväg till maten med ett något beskt avslut. Pieropan med sin sammetslena fyllighet blev bästis med maten och fick lovord runt bordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar